Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
03-02-2015

          W czwartek 15 stycznia odbyły się w naszej szkole Targi 2.0. Impreza jest elementem akcji Szkoła z klasą 2.0 i służy wymianie wiedzy i doświadczeń, jest okazją do podzielenia się refleksjami z realizacji ścieżek wybranych w I semestrze, w naszej szkole to: Kodeks 2.0, uczymy innych i odwrócona lekcja. Przygotowaniem Targów zajęli się uczniowie pod opieką nauczycieli uczestniczących w akcji, ale sukces przedsięwzięcia był możliwy dzięki zaangażowaniu całej społeczności szkolnej.


Aż trudno uwierzyć, że tak wiele mogło się zdarzyć podczas czterech godzin lekcyjnych.
1. Kilka dni przed czwartkiem na szkolnym korytarzu pojawiła się gazetka z zapowiedzią Targów, naszym Kodeksem, zasadami prowadzenie zajęć uczymy innych i odwrócona lekcja.
2. Każda z klas podczas godzinnych zajęć z wychowawcą rozmawiała o naszym Kodeksie 2.0, najmłodsi poznawali go, starsi przypominali sobie zapisy, dyskutowali o nich, wskazywali, dlaczego są one ważne.
3. Jedną z czterech lekcji uczniowie w towarzystwie kilku klas spędzili na sali gimnastycznej. Te zajęcia przygotowali razem z uczniami nauczyciele uczestniczący w akcji: Wioletta Bućko, Edyta Kalinowska-Hanka, Beata Baczyńska-Smyczek, Anna Szwałko. Spotkanie rozpoczęła pani dyrektor Marzena Tomczyk oficjalnie otwierając Targi.
Odbyła się multimedialna lekcja przygotowana przez A. Szwałko i klasę IVa. Uczniowie oglądali filmy nt. bezpieczeństwa w sieci pt. „Papla”, „Tajemniczy znajomy” oraz „Zagrożenia czyhające na użytkowników Internetu”, omawiali sposoby właściwego korzystania z Internetu i wypracowywali zasady:
1. Nie ufaj znajomym poznanym w sieci
2. Nigdy nie podawaj swoich danych
3. Zabezpiecz swój komputer
4. Mów dorosłym, jeśli coś cię niepokoi
Następnie wszyscy obejrzeli pokaz slajdów „Czego wystrzegać się w sieci?” Chętni uczniowie odpowiadali na pytania: Jakie zagrożenia przedstawiały prezentowane obrazki ? oraz Dlaczego jest to niebezpieczne?
Później uczniowie rozwiązywali rebus, który brzmiał: Bezpieczny Internet. Na koniec wszyscy wzięli udział w grze „planszowej”, której pytania dotyczyły treści prezentowanych podczas lekcji. Wygrała klasa IVa, II miejsce zajęła IVb, III klasa Va, a IV miejsce Va.
Jedna z godzin została poświęcona debacie. Prowadząca Beata Baczyńska-Smyczek postawiła intrygujące pytanie: Czy według Was Internet jest bezpiecznym sposobem komunikowania się? Uczniowie w zależności od stanowiska zajęli przygotowane miejsca zaczęło się… W myśl teorii dr M. Żylińskiej „Neurony ruszyły na start…” Padające argumenty budziły emocje, atmosfera sprzyjała swobodzie wypowiedzi. Podsumowując uczniowie wypracowali wniosek: Internet jest cennym wynalazkiem człowieka, z którego z rozwagą należy korzystać! Dzięki udziałowi w debacie niektórzy dowiedzieli się o zagrożeniach, których nie znali, ale też dowiedzieli się, jak poruszać się po sieci, by czuć się w niej bezpiecznie.
Klasa IIc pod opieką Edyty Kalinowsiej-Hanki przygotowała scenkę rodzajową „Bezpieczny w sieci”, uczniowie opowiedzieli, jak poznawali Kodeks, recytowali wiersz „Dzieciaki – sieciaki”, śpiewali piosenkę „Pan Komputer”, oglądali film „Nie podawaj danych” w interesujący sposób starali się pokazać, że Internet daje ogromne możliwości, pozwala znaleźć informacje na każdy temat, ale uwrażliwiali innych na zagrożenia z nim związane. Zaproponowali kolegom zdobycie certyfikatu Sieciaka – w tym celu zorganizowali kilka zadań: ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej, rozwiązanie krzyżówki, ułożenie i pokolorowanie obrazka, zapisanie rymowanki zachęcającej do bezpiecznego korzystania z sieci.
4. W trzech salach wyposażonych w tablice multimedialne uczniowie klas I - III poznawali tajniki pracy z tablicą multimedialną. Zajęcia przygotowały z uczniami klas Va, VIa i VIb Katarzyna Kotarska-Janeczko, Joanna Bernacka i Julia Matyjewicz. Lekcję prowadzili uczniowie, pokazali młodszym kolegom, jak zmieniać tło ekranu, grubość i narzędzie pisania, kolory linii. Pokazali też, jak posługiwać się na tablicy przyrządami geometrycznymi: linijką, ekierką, kątomierzem i cyrklem. Podczas lekcji każdy uczeń mógł spróbować rysowania, pisania lub liczenia na tablicy multimedialnej.
Przygotowując się do lekcji uczniowie sami odkryli wiele zastosowań narzędzi, zaskakując czasami nauczycieli na co dzień pracujących z tablicą. Nie tylko uczniowie poznali „magiczną tablicę”, nauczyciele, którzy nie miewają zajęć w tych gabinetach z ochotą poznawali jej zastosowania.
5. Wiele emocji czekało uczniów na stoiskach w pracowni komputerowej. Tu uczniowie klas VIa, VIc, IVb i IVc pod opieką Moniki Boniarczyk i Elżbiety Soi przygotowali prezentację ciekawych narzędzi, które można wykorzystać podczas uczenia i uczenia się z naciskiem na te, które przydają się podczas realizacji zadań uczymy innych i odwrócona lekcja.
Uczniowie zaprezentowali możliwości i nauczyli chętnych korzystania z następujących narzędzi:
• http://www.powtoon.com/
• http://wideo.co/
• www.educreations.com
• http://scratch.mit.edu/
• http://learningapps.org/
• www.duolingo.com
• http://voki.com/
• https://getkahoot.com/
• www.jigsawplanet.com/
• jedna z uczennic przyniosła laptopa, aby pokazać (nauczycielom?) najpopularniejszą wśród uczniów grę Minecraft
Uczniowie tworzyli animacje, filmiki, prezentacje, gry, uczyli się kodowania. Zestaw narzędzi zaproponowali nauczyciele, uczniowie wybrali niektóre z nich, przedstawili własne propozycje, sami decydowali, w jaki sposób zaprezentują narzędzie innym. Większość z nich wybierała aplikację, której jeszcze nie znali. Sami odkrywali, jak działa, jakie ma możliwości.
6. Podsumowanie Targów odbyło się w klasach pod opieką wychowawców (i nauczycieli ich zastępujących). Młodsi wykonywali prace plastyczne, starsi tworzyli bank pomysłów wykorzystania TIK podczas lekcji. Na koniec dnia korytarze zapełniły się pracami uczniów.
 

Tekst na podstawie relacji nauczycieli przygotowała E. Soja
 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...